لباس بلوچی دست دوز مردانه

لباس بلوچی دست دوز مردانه

یکی از لباسهایی که امروزه در نزد مردم بسیار محبوب می باشد، لباس بلوچی مردانه است که در مدلهای جدید توسط طراحان دوخته می شود و در این لباسها گلدوزیهایی انجام شده که آنها را بسیار چشم نواز کرده است.لباسهایی که مردان بلوچ از آن استفاده می ‌کنند دارای سبکهای مختلفی است که دارای کمیز، شلوار، عمامه، کفش و روسری می‌ باشد. مردان از یک شلوار بسیار گشاد به نام قمیص استفاده می ‌کنند که طول پارچه ‌های آن بسیار بزرگ می ‌باشد و در آن احساس راحتی بسیار دارند و همچنین لباسهایی را می پوشند که آستینهای بلند دارد و به سبکهای پشتونها شباهت دارد.

لباس بلوچی دست دوز مردانه

امروزه سبکی از لباس بلوچی تولید می ‌شود که شالامیز نام دارد و توانسته است جایگزین نسخه های قبلی باشد و به این صورت است که یک ردا به مچ پا و یک شلوار با چهل یارد دارد. لباس بلوچی به ‌عنوان یک نوع صنایع دستی در بین مردم بلوچ شناخته شده ‌است و یک هنر محسوب می‌ شود و این لباس توسط سازمان یونسکو به رسمیت شناخته‌ شده است و در بازارهای بین‌المللی به فروش می ‌رسد و مردمانی که اهل سیستان بلوچستان، پاکستان، افغانستان، قندهار و غیره هستند از این لباس استفاده می ‌کنند. در ادامه ی این مقاله با آراد برندینگ همراه باشید.

لباس بلوچی مردانه

مردمان بلوچ به دلیل لباسهای زیبا و گران ‌قیمتی که استفاده می ‌کنند در تمام جهان شناخته ‌شده اند و شیوه لباس پوشیدن آنها در مقایسه با لباسهایی که مردمان پاکستان و دیگر قسمتها می ‌پوشند کاملاً متفاوت است چرا که فرهنگهای آنها با یکدیگر متمایز می ‌باشد. رنگهایی که در لباس بلوچ استفاده‌ شده است بسیار زیبا و چشم ‌نواز می ‌باشد و گلدوزیهای رنگی آن تمام مردم را وسوسه می ‌کنند تا از آنها خریداری کنند و در مراسمهای خود آن را بر تن کنند. این لبا‌سها با نام فاتیک نیز شناخته شده است چرا که در آستینها و حاشیه ‌های آن زردوزی انجام ‌شده است و همین امر موجب شده ‌است که قیمت آنها تا حد زیادی افزایش پیدا کند.

لباس بلوچی دست دوز مردانه

یکی از مهم ترین و محبوبتربن هنرها و صنایع دستی که توسط زنان بلوچ انجام می شود، لباس بلوچی مردانه است که در نزد مردم از ارزش خاصی برخوردار می باشد. در فرهنگ بلوچ سنتها و عقایدی وجود دارد که همه افراد قبیله به آن پایبند می باشند و یکی از این سنتها پوشیدن لباس بلوچی است که در مهمانیها، عروسیها و غیره تمام افراد اعم از زنان و مردان از آن استفاده می کنند. لباس بلوچی با گذشت زمان دچار تغییرات و تحولاتی شده‌ به این صورت که برش و دوخت آنها تغییرات جزئی داشته ‌است و شلوارهای مردانه با اضافاتی همراه می باشد و عمامه ‌ای که آنها به سر می ‌کنند دارای طرحها و نقشهای برجسته می‌ باشد.

لباس بلوچی دست دوز

یکی از سنتهای فرهنگ بلوچی این است که زنانی که بیوه هستند بایستی از رنگهای تیره و سیاه استفاده کنند. قیمت لباسهای بلوچی براساس طرحهایی که بر روی آنها استفاده شده است متفاوت می باشد به طور مثال لباسهایی که برای عروسها انتخاب می شود طرحهای پیچیده و آینه دوزی دارد و به همین دلیل نسبت به دیگر طرحها گران تر می باشد. یکی دیگر از عواملی که باعث گرانی قیمت آنها می باشد این است که تمام دوخت و سوزن دوزی این لباسها توسط دست انجام می شود و چنین ماه زمان می برد که آماده شود. اکثر خانمهای بلوچ توانسته اند از طریق دوختن این لباسها و سوزن دوزیها و به کسب درآمد برسند و هم چنین اقدام به احداث آموزشگاه هایی کرده اند که این هنر را ترویج دهند تا برای همیشه باقی بماند.

لباس بلوچی دست دوز مردانه

مردم بلوچ معتقد هستند که لباس بلوچی جزئی جدا ناپذیر از فرهنگ آنهاست که از گذشتگان آنها به ارث رسیده است و آنها تمام تلاش خود را می کنند تا آن را حفظ کنند. زنان بلوچ به صورت منظم برای افزایش مهارت خود در دوخت لباس بلوچی دست دوز به تمرین می پردازند و بعد از انجام فعالیتهای روزانه خود ساعتی از روز خود را به قلاب دوزی اختصاص می دهند و به طرز ماهرانه ای می توانند طرحهای بسیار عجیب و پیچیده ای را خلق کنند. سلیقه ها و ترجیحات در بین لباسهای گل دوزی شده و براساس گروه های سنی مختلف می تواند متفاوت باشد به طور مثال می توانیم به این مورد اشاره کنیم که دختران جوان علاقه دارند که از پیراهنهای گل دوزی شده به رنگهای روشن استفاده کنند ولی خانمهای مسن تر به استفاده از لباسهای تیره مانند آبی سیاه و قهوه ای روی می آورند.

Loading

5/5 - (2 امتیاز)

نظر

  • هنوز نظری ندارید.
  • افزودن دیدگاه